Överlåta fastighet eller bostadsrätt till under marknadsvärdet

Hej, jag undrar om det är möjligt att köpa en bostad av en vän till ett lägre pris av vad den faktiskt är värd, säg halva priset. Man betalar 1 miljon istället för 2 miljoner som den är värd.

Kommer det hör ifrågasättas på något vis, av T.ex Skatteverket? Den skulle i och med det här då säljas för ett lägre pris än vad den från början köptes för.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om inkomstbeskattning finns i inkomstskattelagen (IL). Det framgår inte av din fråga om du med ”bostad” menar en fastighet eller en bostadsrätt, varför jag har valt att dela upp mitt svar i två delar då svaret är beroende av överlåtelseobjektet.

Fastighetsöverlåtelse

Om ersättningen för en fastighet understiger fastighetens värde är överlåtelsen ett blandat fång eftersom den delvis innebär en gåva, delvis innefattar en ersättning. För att avgöra hur blandade fång ska beskattas tillämpas vid fastighetsöverlåtelser den s.k. huvudsaklighetsprincipen. Denna innebär att hela överlåtelsen ska betraktas som en gåva om det finns en gåvodel. Vid denna bedömning används fastighetens taxeringsvärde och hela köpet ses således som en gåva om ersättningen understiger taxeringsvärdet. Motsatsvis betraktas hela överlåtelsen som köp om ersättningen överstiger eller motsvarar taxeringsvärdet. Vad ni själva rubricerat överlåtelsen som saknar betydelse.

Uppgår ersättningen till 1 miljon kronor medan marknadsvärdet är 2 miljoner kronor utgår jag från att ersättningen även understiger taxeringsvärdet. Förutom detta krävs för att överlåtelsen ska betraktas som en gåva att det finns en benefik avsikt, dvs. att överlåtaren haft för avsikt att överlämna en gåva. Det ligger nära till hands att anta att en sådan avsikt föreligger när överlåtare och förvärvare är vänner. Föreligger gåvoavsikt ska hela överlåtelsen därmed betraktas som en gåva.

Gåvor kapitalvinstbeskattas inte enligt 8 kap. 2 § IL (här). Konsekvensen av att överlåtelsen betraktas som en gåva blir att förvärvaren inträder i givarens skattemässiga situation, vilket för dig skulle innebära att det är din väns anskaffningsutgift som kommer att användas vid beräkningen av en ev. kapitalvinst när du avyttrar fastigheten, se 44 kap 21 § IL (här).

Överstiger istället ersättningen taxeringsvärdet betraktas hela överlåtelsen som ett köp och en ev. kapitalvinst ska beskattas eller på motsvarande sätt en kapitalförlust dras av enligt 42 kap. 1 § IL (här). Kapitalvinsten/-förlusten beräknas genom att man från ersättningen drar av omkostnadsbeloppet, vilket dels består av anskaffningsutgiften, dels ev. förbättringsutgifter du lagt ner på ex. ny-, till- och ombyggnader, se 44 kap. 13-14 §§ IL (här).

Bostadsrättsöverlåtelse

Om du med ”bostad” istället menar bostadsrätt tillämpas vid blandade fång delningsprincipen. Den innebär att om din vän överlåter en bostadsrätt till dig för 1 miljon kronor och marknadsvärdet på bostadsrätten vid överlåtelsetillfället var 2 miljoner kronor anses din vän vid inkomstbeskattningen ha sålt hälften av bostadsrätten för 1 miljon kronor och den andra hälften av bostadsrätten anses han ha överlåtit till dig som gåva. Hälften av överlåtelsen betraktas alltså som köp och ska kapitalvinstbeskattas medan den andra hälften ses som en gåva och beskattas inte.

Det är alltså sammantaget klart möjligt att överlåta fastighet eller bostadsrätt till under marknadsvärdet, men det får vissa konsekvenser vad gäller beskattningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare