FrågaSKATTERÄTTAvdrag15/04/2015

Överlåta en del av hus till sambo för att kunna göra större rotavdrag

Jag har fått lägga om taket till stor kostnad på en fastighet jag själv är ägare till. Jag är pensionär och får inte göra rotavdrag fullt ut. Min fråga är, kan jag som gåva överlåta en del av huset till min sambo så att vi båda kan utnyttja rotavdraget. Hur lite i % måste man i så fall ge i gåva, är det beroende på hur stora lån man har i fastigheten. Hur blir det i så fall om min sambo skulle gå bort, skall hans barn i så fall i kontanter ha ut den del av huset han äger. Räknas ägarandelen på försäljningsvärdet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skattereduktion är kopplad till individen så du och din sambo har båda rätt till rotavdrag. Det finns ingen lägsta gräns för hur stor din sambos andel måste vara för att sambon ska vara berättigad rotavdrag.

På Skatteverkets hemsida finns en hel del information: http://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/rotrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html?q=rotavdrag

Det du bör tänka igenom, som du själv nämner, vad konsekvenserna blir, om du överlåter en del av huset till din sambo som gåva, om din sambo går bort. Till skillnad från makar så ärver sambor inte varandra. Kvarlåtenskapen tillfaller den avlidnes barn eller andra släktingar. En efterlevande sambo kan inte skydda sig emot gemensamma barns eller särkullsbarns anspråk på kvarlåtenskapen. Din sambos barn har med andra ord rätt att få ta över din sambos andel i huset.

Hoppas du fått svar på dina frågor. Om något skulle vara oklart så är ni självklart välkomna att återkomma till mig så ger vi dig ett prisförslag för vidare arbete.

Ellinor SvenssonRådgivare