FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal05/09/2017

Överlåta del av hus till annan delägare?

Min far och jag äger ett hus ihop med bolån. Ni vill min far överlåta sin del till mig.

Hur gör han det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Avtal

Oavsett om din far vill ge bort eller sälja sin del av huset till dig, måste ni skriva ett avtal om detta (4:1 JB, 4:29 JB). I 4:1 JB anges vilka s.k. formkrav avtalet måste uppfylla. Dessa krav på vad avtalet måste innehålla är:

- en angivelse av köpeskillingen, d.v.s. vad du betalar för delen (t.ex. övertagande av lånet),

- en förklaring av säljaren/givaren att egendomen överlåtes till köparen/gåvotagaren, t.ex. ”Härmed ger/säljer [din fars namn] sin andel (50 %) av fastigheten [fastighetens namn] till [ditt namn].”,

- både din och fin fars underskrifter.

Övertagande av bolån

Ni behöver kontakta er långivare för att du ska få ta över din fars del av bolånet.

Lagfart

Inom tre månader från det att ni skrev under avtalet måste du söka lagfart hos Lantmäteriet (20:2 JB). Annars finns risken att du behöver betala vite (20:3 JB).

Hjälp med att skriva avtal

Ni kan vända er till Lawlines jurister för att få hjälp med överlåtelseavtalet och liknande. Det går att boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare