FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt19/12/2017

Överlåta bostadsrätt genom gåva

Hej!

Vår mamma gick nyligen bort. Efter sig lämnar hon bla en bostadsrätt som kan vara värd ca 600 000 kr. Vi är sex syskon som ärver henne och hon har inte skrivit något testamente. En av mina syskon har bott i hennes lägenhet senaste åren för att hjälpa henne och vi vill att han ska behålla lägenheten. Hur kan vi göra detta utan att behöva ta lån eller att han ska behöva betala till oss? kan detta skänkas utan beskattning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni vill att ert syskon ska ta över bostadsrätten utan att betala er för det är det alternativet jag kan se att ni andra syskon skänker er respektive del av bostadsrätten en i gåva till syskonet som ni vill ska ta över bostadsrätten. Gåvor är skattefria (8 kap. 1 § IL) och varken ni som skänker andelar av bostadsrätten eller syskonet som tar emot gåvorna behöver skatta för detta. Detta gäller så länge det inte finns något lån på bostadsrätten som den som ska ta över bostadsrätten samtidigt ska ta över.

För att överlåta en bostadsrätt genom gåva måste ni upprätta gåvobrev (se 6 kap. 4 § bostadsrättslagen) och underrätta bostadsrättsföreningen om att bostadsrätten överlåtits till ditt syskon.

Om ni vill ha hjälp att upprätta gåvobrev kan ni kontakta våra jurister här.

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare