Överklagande till Högsta förvaltningsdomstolen

Hej,

Jag behöver hjälp med att överklaga ett beslut i förvaltningsrätten och kammarrätten till högsta förvaltningsdomstolen. Kan ni hjälpa till med detta?

MVH,

Stefan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Utifrån din fråga tolkar jag det som att du driver ett ärende som har behandlats i förvaltningsrätten och kammarrätten, och nu vill du, om möjligt, få frågan överprövad i högsta förvaltningsdomstolen (HFD).

Inom ramen för den kostnadsfria rådgivningen kan vi endast ge dig råd om vad som generellt gäller för ärenden och hur du som sökande kan gå vidare med detta på lämpligt sätt om mer ingående hjälp skulle behövas! Om det är så att du önskar ett juridiskt biträde för att föra din talan i rätten eller utforma specifika överklaganden så får jag följaktligen hänvisa dig till någon av våra partnerbyråer. Dessa hittar du här, vilket tar dig till fliken "partners" här på hemsidan. Jag ska dock kort redogöra för vad som gäller för överklaganden till HFD i allmänhet, och hoppas att detta kan vara till hjälp!

För överklaganden i förvaltningsärenden gäller förvaltningsprocesslagen (FPL) och HFD är den högsta instansen i Sverige för denna typ av mål. Möjligheterna att få sitt ärende prövat i HFD är dock starkt begränsade till följd av att det i nästintill samtliga fall krävs prövningstillstånd för målet(35§ FPL). Prövningstillståndet meddelas med utgångspunkt i det faktum att HFD i första hand endast är en prejudikatinstans och inte en ren överprövningsinstans. Detta innebär att de enbart beviljar prövningstillstånd för ärenden som är av avgörande vikt för den framtida rättstillämpningen. HFD kan dock i undantagsfall även meddela prövningstillstånd om det är så att kammarrättens avgörande uppenbarligen grundar sig på ett grovt misstag, eller ett grovt förbiseende (36§ FPL). Möjligheten att föra fram ny bevisning i HFD är även den kraftigt begränsad (37§ FPL).

Det är således mycket sällan som HFD meddelar prövningstillstånd och som exempel på detta kan nämnas det årligen inkommer ungefär 8 000 ansökningar, men endast ca 2% av dessa beviljas.

Vad ett överklagande ska innehålla i materiellt hänseende anges främst i 4 § FPL. Det ska av handlingen tydligt framgå vad som yrkas, dvs. den ändring av kammarrättens dom sökanden vill få till stånd, och de omständigheter som ligger till grund för detta yrkande. När ett ärende, som detta, kräver prövningstillstånd krävs även att skälen för prövningstillstånd tydligt framgår. Om handlingen är så ofullständig att den inte kan läggas till grund för ett avgörande, trots att möjlighet till rättelse givits, får domstolen avvisa ärendet (5§ FPL).

När handlingen är upprättad ska den skickas till kammarrätten, som sedan överlämnar den till HFD. Överklagandet måste inkomma senast tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet, annars avvisas överklagan (6a, 6b§§ FPL).

MVH

Anton PeterzénRådgivare