Överklagande av offentliga beslut

Jag undrar vilka skillnader respektive likheter det är mellan förvaltningslagen och kommunallagen gällande överklagande av offentliga beslut.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förvaltningslagen (FL) gäller för förvaltningsmyndigheter och enligt 22 § FL får ett beslut av ett sådant organ överklagas av den beslutet angår om det har gått denne emot och beslutet är överklagbart. Det krävs här att effekten av beslutet drabbar personen negativt för att denne ska ha rätt att överklaga. Såväl beslutets laglighet som dess lämplighet kan omprövas.

Kommunallagen (KL) gäller istället för kommuner och landsting. Här kan varje medlem i kommunen överklaga (10 kap. 1 § KL) vilket innebär samtliga personer som är folkbokförda, äger en fastighet eller ska betala kommunalskatt i kommunen (1 kap. 4 § KL). Det finns inget krav på att personen berörs av beslutet. Prövningen är dock enbart en s k laglighetsprövning; endast det rent lagliga kan prövas, ett beslut kan t ex upphävas om det strider mot lag eller fattats av ett organ som gått utöver sina befogenheter (10 kap. 8 § KL). Är så fallet ska beslutet upphävas, någon möjlighet att ändra beslutets innehålls finns dock inte (10 kap. 8 § 3 st. KL). Både när det gäller FL och KL är överklagandetiden tre veckor (23 § 2 st. FL respektive 10 kap. 6 § KL).

Med hopp om att du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare