Överklagande av kommunalt beslut.

Hej Lawline,

I Upplands-Bro kommun har majoriteten i KF precis fattat beslut att bygga en

idrottshall anpassad för bordtennis för 83 mnkr vilken skall lånefinansieras.

Beslutet från KF justerades 2017-06-26.

I beslutsunderlaget till KF saknas en skriftlig driftbudget för den nya hallen.

Kan jag med hänvisning till, KL 10 kap. 2 § medelst laglighetsprövning överk-

laga beslutet till Länsrätten, då jag anser att KF fattat ett felaktigt beslut,

som saknar driftbudget, och att skattebetalarna inte fått vet vilka driftkost-

nader som framgent skall bäras via kommunalskatten i framtiden?

Mvh

Kjell Borg

Box 2054

196 02 Kungsängen

Tel: 0708 – 55 68 37

E-Post: kjell_borg@hotmail.com

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att överklaga ett kommunalbeslut
I 10 kap. Kommunallagen så står det om överklaganden av kommunala beslut. Läs kapitlet här. I 2 § i samma lag så beskrivs det vilka typer av beslut du har möjlighet att överklaga. Ett beslut av kommunfullmäktige är överklagbart.

Laglighetsprövning
Kommunala beslut kan endast prövas utifrån hur lagenliga de är. I 8 §, samma kapitel, så finns en lista på de grunder som ett beslut kan upphävas på. Den grund du skulle kunna överklaga på skulle kunna vara p. 1, att beslutet inte tillkommit i laga ordning då det saknar en driftbudget.

Överklagningen
Så länge du är medlem i kommunen så kan du överklaga. Överklagandet ska vara skriftligt och du ska skriva ner de grunder som du vill överklaga på, se 4 §. Brevet ska sedan skickas in till den förvaltningsrätt du tillhör inom tre veckor från det att beslutet anslogs, se 7 §.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare