Överklagan av parkeringsbot

Fick en p bot från Q-park om att jag stod på handikapsplats. De skrev att de har foto. Kan jag begära detta foto, då handikapsplatsen som var markerad, var platsen sidan om min bil. Vittne finns på att det bara var platsen sidan om som är markerad som handikappsplats.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du bör absolut bestrida betalningskravet om du anser att du felaktigt blivit ålagd kontrollavgift. Bestridandet ska vara skriftligt och jag rekommenderar dig att bifoga eventuella handlingar och/eller fotografier som du vill åberopa som stöd för att du inte parkerade olovligen. En vittnesutsaga är bra att skicka med i detta fall. En parkeringsvakts anteckningar tillmäts nämligen ett starkt bevisvärde i en process, se ex. NJA 2013 s. 711. Om Q-park vidhåller sitt krav på betalning och du ditt bestridande ankommer det på parkeringsbolaget att få saken prövad i domstol. Talan ska i så fall väckas vid den tingsrätt i orten där den olovliga parkeringen ägde rum, lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering 9 § 2 st.

Parkeringsbolagen brukar ofta dela med sig av foton, så be Q-park att ta del av dem.

Uppgifter om hur du överklagar Q-parks parkeringsbot hittar du här: http://www.q-park.se/parkering/kontrollavgifter/overklagakontrollavgift/attoverklaga/tabid/766/language/sv-se/default.aspx.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare