Överklagan av myndighetsbeslut

Hej har blivit återbetalning skyldig för a-kassa 20 000 sek

Behöver hjälp med överklagan!!!

Jag är ej polisanmäld, men åter betalnings skyldig,har Ej

Missbrukat a-kassa.

Lawline svarar

Hej Daniel,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

Att överklaga ett myndighetsbeslut bör vara relativt enkelt och framförallt ska det framgå i det beslut du mottagit hur detta ska gå till. Vanligtvis behöver man inte göra mer än att formulera att:

1) Förklara vad du vill överklaga (hela beslutet eller bara delar av det)
2) Varför man vill överklaga, alltså på vilka grunder och hur du kan motiverar dem
3) Förklara hur du vill att beslutet ska ändras
4) Ange diarienummer som du mottog på beslutet och skicka in till Försäkringskassan (FK)

Efter detta måste du invänta nytt beslut från FK om hur det hanterat din överklagan. Om de väljer att inte ändra kan du alltid överklaga till Förvaltningsrätten och driva vidare ärendet där. Tanken är att man inte ska behöva ett biträde i dessa ärenden då myndigheten har skyldighet att hjälpa och informera om hur ett överklagande går till. Skulle du dock känna att det ändå finns ett behov för biträde är det ditt ansvar att kontakta sådan. Var då medveten om att du blir skyldig att betala för egna rättegångskostnader oavsett utfall i målet. Du kommer således att få betala för ditt biträdes arvode. Det kan dock vara värt ifall målet är väldigt komplicerat och kräver professionell hjälp.

Hoppas du fått hjälp med din fråga!

Mvh,

Viktor SerbánRådgivare