Överklagan av migrationsverkets beslut; process och regler

Hej

Min flickvän och hennes son fick avslag från Migrationsverket vad som gäller uppehållstillstånd pga anknytning med mig (sambo). Vi har väntat ett år för detta beslut . Skäl var att ja var bjuden på en intervju att tydligare förklara om vår relation ..det står i beslut,men jag har ALDRIG fått kallelse för intervju.I beslut står att vi kan överklaga till Förvältningsrätten och vi gjorde det.

Jag vill fråga varför Migrationsverket vill att vi överklaga till Förvältnigsrätten direkt ...jag tycker att Migrationsverket bör prova vår ärende igen pga av deras fel....och vi har dokumenterat att ja aldrig har fått kallelse från dem.

Är det möjligt att veta hur mycket tid måste vi vänta för nytt beslut från Förvältningsrätten?

Lawline svarar

Hej Mladen,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

När man fått avslag på ett beslut från Migrationsverket har man i princip två alternativ; antingen accepterar man beslutet och ev. lämnar nöjdförklaring (godkännande), eller så överklagar man beslutet.

I ert fall borde det alltså vara aktuellt med ett överklagande. Hur detta fungerar bör framgå av beslutet ni mottog, det ska framgå tydligt hur detta ska utformas och vart det ska skickas. Vad som händer rent praktiskt vid ett sådant överklagande är följande:

- Ni överklagar beslutet enligt de kriterier som nämns i beslutet (motivering av varför och hur beslutet ska ändras, namn, personnummer etc.)

- Överklagande skickas sedan till Migrationsverket (men adresseras till Migrationsdomstolen/Förvaltningsrätten) och hanteras av deras handläggare där denna registreras och granskas. I denna process ska Migrationsverket först göra en bedömning av huruvida det finns skäl att ompröva beslutet och då ev. ändra dess innehåll. Ett skäl till att ändra skulle kunna vara just att ni kompletterar ansökan med en genomförd intervju eller åtminstone hänvisar till att ni vill genomföra denna och förklarar omständigheterna till varför du inte kom till intervjun första gången (du fick ingen kallelse).

- Skulle Migrationsverket ändå välja att inte ändra beslutet kommer de skicka vidare detta till Migrationsdomstolen (som deras Förvaltningsdomstol heter) som kommer att pröva ärendet på nytt. När väl detta är gjort får ni återigen ett beslut som kommer att delges. Skulle ni få avslag där kan ni välja att gå vidare genom att överklaga till Kammarrätten. Då krävs dock att ni får s.k. prövningstillstånd för att de ska ta upp ärendet.

- Vad gäller processens handläggningstid i förvaltningsdomstol kan jag inte säga hur lång tid det tar. Enligt förvaltningslagen ska ärenden handläggas skyndsamt, men det finns ingen ram för hur länge ett ärende kan pågå. Det beror på hur komplicerat målet är och hur pass mycket resurser Migrationsverket har att handlägga sin ärenden med. Det vore dock rimligt att anta att all handläggning av Migrationsverket för närvarande är ganska omfattande. Min uppfattning är att deras organisation är under uppbyggnad och expandering för att kunna bemöta den stora mängden inkommande ansökningar i diverse ärenden.

För att sammanfatta det hela; om jag vore er skulle jag ringa till ansvarig handläggare på Migrationsverket och förklara att det blivit en miss vid kallelsen för intervju och att du gärna genomför denna så att beslutet fattas med allt material och information tillgängligt. Annars skulle jag som sagt hänvisa er till att skriva ett överklagande enligt det jag nämnt ovan. Som myndighet har Migrationsverket en skyldighet att hjälpa er i processen och hänvisa er till rätt person och rätt information.

Hoppas ni fått svar på er frågeställning och hjälp i ärendet!

Med vänliga hälsningar,

Viktor SerbánRådgivare