FrågaÖVRIGTTV-licens28/02/2014

Överklaga TV-avgift

Hej! Jag har precis flyttat till min sambo som ej betalar tv-avgift. Radiotjänst ringde mig här om dan och frågade då vem fakturan skulle stå på då jag i panik råkade säga "betalar inte han(min sambo) redan det?". Efter denna dumma kommentar fick jag panik o hängde på luren. Veckan därpå får jag hem en faktura från Radiotjänst där det står att jag måste betala tvavgift. Då de "fått information om att vi har en tv-mottagare". Min fråga är om jag kan överklaga detta på något sätt då jag visserligen indirekt med min kommentar sa att vi hade tv. Men samtidigt har jag inte bekräftat detta ordagrant. Finns det något jag kan göra eller säga när jag överklagar? Jag är fattig student och har knappt råd. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som innehar en TV-mottagare är skyldig att betala Radio- och TV-avgift, det framgår av lagen om finansiering av Radio och TV i allmänhetens tjänst 2 a §.

Jag tolkar din fråga som att det finns en TV i huhållet och innehavaren är då skyldig att betala denna avgift. Som innehavare är man skyldig att inom 15 dagar anmäla innehavet till RIKAB.

Den som inte betalar sin avgift kan åläggas en påminnelseavgift samt en tilläggsavgift.

Slutligen kan man dömas till böter om inte anmäler innehav i tid eller lämnar oriktiga uppgifter då man ska anmäla sitt innehav, exempelvis om man påstår att man inte har någon TV-mottagare trots att man faktiskt har det.

Då du säger att du är en fattig student och knappt har råd rekommenderar jag att du istället säljer TV:n

Om du ändå vill begära omprövning av beslutet angående er avgiftsskyldighet ska denna begäran inkomma till RIKAB senast fyra veckor från det datum då avgiften senast ska vara betald. Det krävs då att deras beslut varit uppenbart oriktigt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare