FrågaEKONOMIÖvrigt30/11/2017

Överklaga parkeringsböter

Hej,

Jag fick en p-bot där det står:

Från 15.21 Till 15.27.

Min p-biljett var giltig till 15.22, och när jag kommer ut till min bil efter tandläkarbesöket som förlängdes 3 minuter, till 15.25, ser jag ingen ståendes vid bilen. Vilken tid är det som gäller för utfärdandet av p-boten enligt ovan? Finns det någon möjlighet att motbevisa tid för utfärdandet, då p-lisans klocka uppenbart gått fel? Personal hos tandläkaren kan intyga detta som vittnen.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte några regler i lagen gällande hur länge en parkeringsvakt ska vänta innan de utfärdar en parkeringsbot. Hur länge en parkeringsvakt väntar brukar bestämmas från plats till plats. Det finns därmed ingen skyldighet för parkeringsvakten att vänta en tid innan de utfärdar en biljett. En parkeringsvakt kan därmed utfärda en parkeringsbiljett direkt då hen hittar en felparkerad bil. De brukar dock alltid vänta några minuter efter det att tiden på parkeringsbiljetten gått ut innan utfärdandet av parkeringsboten. Detta eftersom det tar en tid att gå och betala för en ny biljett och med tanke på att det kan vara tidsskillnad mellan klockor. Med detta i åtanke tycker jag att det du skriver är väldigt märkligt.

En parkeringsbot kan gå under benämningen felparkeringsavgift eller kontrollavgift. Om parkeringen sker på privatmark så kan följden bir parkeringsbot i form av kontrollavgift, medan om det är på kommunalmark så är detta en felparkeringsbot. Parkeringsplatser är oftare än vad man kan tro, privatägda. Då hyr ägaren hyr in bolag som delar ut parkeringsböter.

På parkeringsboten bör det framkomma hur du skall göra om du vill bestrida detta. Det är svårt för mig att tolka vad parkeringsvakten har avsett genom upprättandet av parkeringsboten. Mitt förslag är att du ringer numret som står på boten för att få en förklaring. Framför att parkeringsvakten har skrivit från 15:21 - 15:27 på boten, samt att du var du var där under den tiden men inte såg en parkeringsvakt. Det är dock viktigt att du formulerar dig bra, eftersom även då du är i området så är din bil fortfarande felparkerad och en parkeringsbot är således befogad.

Överklagan

Det framgår inte i din fråga vad för typ av parkeringsbot du har fått. Oavsett så är det möjligt att bestrida en kontrollavgift såväl som en felparkeringsavgift. Vid en kontrollavgift ska du ta kontakt med markägaren eller parkeringsbolaget. Tillskillnad från felparkering så ska du inte betala boten innan du bestrider. Om du betalar avgiften ses detta som ett erkännande att du gjort fel. För att markägaren ska få genomslag med boten måste hen få saken prövad i domstol för att få pengarna från dig. Om det däremot är en felparkeringsavgift så ska du betala denna innan du bestrider parkeringsboten. Du ska sedan vända dig till den aktuella polismyndigheten senast 6 månader efter utfärdandet av felparkeringsavgiften för att ha möjlighet till att ha framgång med ditt bestridande.

Framför att andra kan intyga att fallet är som du redogör för ovan, så har du en bättre grund att stå på.

Med vänlig hälsning,

Samuel LindbladRådgivare