Överklaga Migrationsöverdomstolens beslut?

Hej ! Jag behöver hjälp med en fråga. Om vi överklaga Migrationsöverdomstolen och ändå inte får den beslut som vi förvänta sig ,vad kan vi göra efter det då ? måste vi göra en ny ansökan om att flytta min flickvän till Sverige ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Migrationsöverdomstolen är slutinstans för migrationsärenden, så om ni skulle förlora målet finns ingen svensk instans att överklaga beslutet till.  Observera att det för att ett ärende ska tas upp i Migrationsöverdomstolen krävs att de beviljar prövningstillstånd. Om de inte beviljar det och alltså inte tar upp frågan blir resultatet att det tidigare beslutet står fast.

Beroende på vad ärendet handlar om och skälen för avslag skulle man åtminstone teoretiskt kunna tänka sig att klaga till Europadomstolen. Det krävs dock att migrationsöverdomstolens beslut skulle kunna anses vara i strid med någon av artiklarna i Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR). EKMR är dock svensk lag och domstolarna tar hänsyn till den när de avgör ärenden.

Så, skulle ni få avslag även i högsta instans är det alternativ som kvarstår nog att göra en ny ansökan. Då bör det ha framkommit andra skäl, annars kommer bedömningen bli likadan som tidigare och ni få avslag igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare