FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/07/2016

Överklaga försäkringsbeslut?

Har fått ersättning från Länsförsäkringen för en skadad höger hand och handled kan inte göra mycket med handen. Har nu fått ersättning på 59 800 kr ska jag överklaga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Ersättningen som försäkringsbolag utger följer av en schablonmässig bedömning samt utifrån ditt enskilda fall. Ersättningen som du har fått är alltså bestämt utifrån graden av din funktionsnedsättning. Den medicinska invaliditetsgraden bestäms enligt ett medicinskt tabellverk som var fastställt av Försäkringsförbundet gällande vid skadetillfället.

Är du inte nöjd med ditt beslut som du fått från ditt försäkringsbolag ska du först och främst vända dig tillbaka till bolaget. Frågan om du borde överklaga beror alltså helt och hållet på om du är nöjd eller inte med din ersättning.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare