Överklaga boutredningsman

Blivit kallade till Bouppteckningsförrättning på Torsdag. Vi har ej godkänt Testamentet, bror dog 28 Maj-2014, vi har hela tiden överklagat Boupptecknaren som vi anser jävig, har bevis. Överklagade till Hovrätten, senast datum 13 Okt, ej hört av dom, kallelsen kom daterad 10 Okt. Hur gör vi, vi behöver nu en Jurist/advokat?- Hur kan ni hjälpa oss. Vi är 4 st syskon mot en i vårt tycke mycket ojust person

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 19:3 1 st. ÄB, https://lagen.nu/1958:637, ska val av boutredningsman träffas så att uppdraget kan förväntas bli utfört med den insikt som boets beskaffenhet kräver. Särskilt avseende ska fästas vid förslag av dem, vilkas rätt är beroende av utredningen. Av bestämmelsens tredje stycke följer vidare att i fall då testamentsexekutor är utsedd, ska förordnandet meddelas honom, om det inte finns skäl däremot.

I förarbetena till bestämmelsen (se NJA II 1933. s. 233) framhålls det att arvlåtaren får anses vara bäst insatt i förvaltningsfrågans tekniska sidor och därför ha större förutsättningar än delägarna att väga de intressen som gör sig gällande i boet mot varandra. Ett testamentariskt förordnande som innehåller uppdrag att vara testamentsexekutor måste därför betraktas som ett så starkt vägande förord till boutredningsmannaförordnande att ett sådant förslag i allmänhet inte bör lämnas utan avseende. I rättsfallet NJA 1988 s. 594 uttalade HD att enbart den omständigheten att vissa dödsbodelägare faktiskt hyser misstro mot testamentsexekutorn inte utgör tillräckliga skäl mot ett förordnande av denne som boutredningsman.

Mot bakgrund av detta måste ni kunna visa att boutredningsmannen inte kan utföra uppdraget som boutredningsman på ett objektivt sätt.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist för ytterligare konsultation och hjälp med juridiken kring detta. Vi på Lawline samarbetar med erfarna jurister inom familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka. Har du några frågor är du välkommen att kontakta mig på:

Ellinor SvenssonRådgivare