FrågaFAMILJERÄTTGod man09/03/2018

Överklaga beslut om upphörande av godmanskap

jag är god man för min pappa sedan 8 år tillbaka. Har nu fått besked om att mitt godmanskap ska upphöra,

Bakgrunden är att det tycker att jag olovligen har gett bort pengar, min bror hotades med att bli vräkt på grund av obetalda hyror . Fick nej från överförmyndaren men då vi är 5 syskon och alla skickade in papper på att de godkände det, så fick min bror pengarna. Det var 2013. Jag borde fått någon varning eller tillsägelse i sådana fall, de säger att de har gjort fel men att nu är det annan personal som är mera noga. Min pappa har god ekonomi och har på intet sätt blivit lidande, jag sköter mitt godmanskap mer än väl och är väldig ledsen och kränkt av det här. Har jag rätt att överklaga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är överförmyndaren som har att besluta om entledigande av gode män och förvaltare på grund av misskötsamhet och liknande. Beslut om entledigande av god man som fattats av överförmyndare kan överklagas. Detta måste dock ske inom tre veckor från att du fick del av beslutet. Det brukar medfölja vägledning i beslutet för hur man ska överklaga.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare