Överklaga avvisningsbeslut från förvaltningsmyndighet

hej. mitt rotavdrag har ej beviljats av skatteverket och jag har överklagat där jag fått besked att min överklagan kommit in för sent. har skatteverket gjort rätt här? kan jag vända mig nån annanstans?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Skatteverket är en förvaltningsmyndighet och som i ditt fall har fattat ett missgynnande förvaltningsbeslut d.v.s. att du ej har beviljats rotavdrag. Vid överklagan av förvaltningsbeslut gäller Förvaltningslagen (FL) https://lagen.nu/1986:223. För att få överklaga måste det vara ett beslut som angår parten och som gått denne emot 22 §. I ditt fall är detta uppfyllt det innebär att du har rätt att överklaga. Ett beslut från en förvaltningsmyndighet överklagas till en allmän förvaltningsdomstol och första instansen är förvaltnigsrätten 22a §.

Utifrån frågan verkar problematiken röra hur ett beslut får överklagas. I 23 § finns krav på skriftligt överklagande där du som klagande specifikt ska ange vilket beslut du klagar över och vilken ändring du vill ha. I ditt fall ska överklagandet ges in till Skatteverket eftersom det var den myndigheten som fattade beslutet. Du ska ha överklagat inom 3 veckor från det att du fått del av beslutet.

Skatteverket gör en rättidsprövning enligt 24 § där de ser om överklagandet kommit in i tid. Utifall att den har kommit in för sent ska överklagandet avvisas. Så om ditt skriftliga överklagande har kommit in försent har Skatteverket agerat korrekt.

30 § anger att om en skrivelse med överklagande avvisats på grund av att den har kommit in för sent, får avvisningsbeslutet överklagas i samma ordning som beslutet i huvudsaken.

När det gäller frågan om du kan vända dig någon annanstans är ARN inte ett alternativ eftersom de inte hanterar den här typen av ärenden. Vidare när det gäller JK är detta inte heller tillämpligt i ditt fall då Skatteverket inte har agerat felaktigt. Vad som avser JK gäller även JO.

Hoppas det var svar på din fråga.

#git_wrapper_0{width:100%;position:relative;padding-top:20px;overflow:hidden;font-family:inherit;float:left;}.engageya_case31_image{width:148px; height:100%;float:left;position:relative;text-decoration:none !important;}.engageya_case31_text{text-align:left;position:relative;font-style: inherit; font-family:Arial,Helvetica,sans-serif;font-size: 13px; padding:1px;width:148px;height:100%;font-weight:bold;}.like_facebook {float:left;margin-top:5px;min-width:85px;height:20px;background:url("http://ext1.engageya.com/widget/img/facebook-counter-bg.png") no-repeat left;border:none;}.like_facebook span {float:right;height:20px;font-size:10px;font-family:Arial;color:black;background:url("http://ext1.engageya.com/widget/img/facebook-counter-repeat.png") repeat-x;border-right:solid 1px #c1c1c1;border-top: none;border-bottom: none;margin-top: 1px;height: 18px;margin-right: 0px;padding-right: 6px;line-height: 18px;}
Jennifer RönnerhedRådgivare