FrågaARKIVÖvrigt21/05/2017

Överklaga återkallelse av/indraget körkort

Hej har en fråga angående indraget körkort. Jag jobbar som resande säljare och var på väg hem från Arlanda en torsdags kväll. När jag kommer in i Västerås på E18 gällande hastighet är 100 km/t kl är 22.00. Och en polismotorcyckel stoppar mig på avfarten när jag svängt av och säger att jag kört 142 km i timmen vilket jag har svårt att tro att jag har kört för fort är jag medveten om men inte så mycket. Dom tog kortet på plats. Och i beslutet om omhändertagande av kortet står det uppehåll, dagsljus, torrt väglag , låg trafikintensitet. Finns det nått jag kan göra för att få ner det till 1 månad eller bara böter var helt ensam på vägen inga andra bilar och sen på kvällen. Kommer mista mitt jobb om det blir 3 månader

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Transportstyrelsens beslut (det är de som i slutändan beslutar om återkallelse av körkortet, även om det är polisen som tar det på plats) om återkallande av körkort går att överklaga.
Överklagandet ska vara skriftligt och undertecknat av det överklagade beslut berör. Överklagandet inges till Transportstyrelsen, som sedan skickar det vidare till allmän förvaltningsrätt för prövning.

För att din överklagan ska få extra stöd är det fördelaktigt om du kan få ett intyg från din arbetsgivare som stadgar att du är i stort behov av ditt körkort för att kunna behålla ditt jobb. Detta är sådan fakta som ofta tas hänsyn till vid en överklagan.

Det du alltså ska göra är att överklaga beslutet om indraget körkort, men tänk på att handläggningstiden hos både transportstyrelsen och förvaltningsrätten ibland är väldigt lång.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till med ditt ärende,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare