FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/11/2015

Överklaga anställningsbeslut vid statlig myndighet

Hej,

Jag sökte i augusti en chefstjänst vid Södertörns tingsrätt och själva rekryteringen sköttes av konsult/Proffice.

Tjänsten är nu sedan en tid tillsatt, men jag har vare sig av Södertörns tingsrätt eller Proffice erhållit någon som helst skriftlig information om detta.

Nu till själva problemet:

När en statlig tjänst tillsätts har övriga sökande rätt att överklaga denna. I detta fall har denna rätt i praktiken förvägrats mig och jag vill därför ställa någon till ansvar för brottet och erhålla skadestånd.

Hur går jag tillväga?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Tack för att du vänt dig till Lawline med din frågeställning

Du har alltid rätt att överklaga ett anställningsbeslut vid en statlig myndighet. Det kan du göra till Statens Överklagandenämnd. Ett sådant överklagande ska göras inom 3 veckor efter att beslut om anställning satts upp på myndighetens anslagstavla. Som du beskriver är tjänsten redan tillsatt sedan en tid och då är frågan om den här tidsgränsen redan har passerat. Du kan fortfarande överklaga till nämnden så kommer de att utreda och avgöra om överklagandet har skett i tid eller ej. Har det inte skett inom tidsgränsen kommer de att avvisa överklagandet. Du har även rätt att överklaga det beslutet.

Du hittar länk till nämnden här Statens Överklagandenämnd där du kan läsa mer om vilka handlingar du behöver skicka in för ett överklagande.

Det rör sig dock inte om något brott och du har inte rätt till något skadestånd. Tingsrätten är inte skyldig att meddela om du inte fått tjänsten utan du kan genom att se deras anslagstavla eller själv kontakta deras kansli få den informationen.

Jag hoppas du med den här informationen kan gå vidare i din process.

Yvette LindRådgivare