FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/09/2013

ÖVERHÄNGANDE TRÄD

Vad gäller egentligen när grannens träd till stor del lutar och sträcker sig ut över min tomt? Jag har vid flertal tillfällen påpekat och försökt få till en dialog men grannen vägrar, har verkligen försökt att vara diplomatisk och erbjudit mig att stå för alla kostnader (jag vill ta ner ett par träd samt, beskära resterande 10st träd som står precis på tomtgränsen) där jag också förklarat att dom är till stort besvär för min del, dom skräpar ner och bidrar till att bilda mossa på min fastighet. Jag kommer inte på något sätt få någon bättre utsikt, och träden ger inte heller min granne någon insynsskydd idag, min bedömning är att han njuter av att sätta sig på tvären. Jag har försökt få hjälp av kommunen som inte gör något i frågan (Tyresö) utan hänvisar till att jag själv får medla med min granne. Hittade en lagtext i Jordrättsbalken §18 -3 (har jag för mig...) Kan jag använda mig av den utan att hamna i trubbel om jag anlitar en arborist som helt sonika kapar ner samtliga rötter och grenar som överträder på min tomt? Eller har ni något annat effektivt förslag, jag har inga problem att vi eventuellt blir ovänner efteråt för vi pratar ändå inte med varandra, jag vill dock inte få något rättsligt efterspel.

Lawline svarar

Hej,

Reglerna kring grenar och rötter som tränger över tomtgränser finns i Jordabalken 3:2 och säger att om gren eller rot tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Ägaren till den tomt som de överträngande träden står på skall dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne.

Det är ingen tillfällighet att lagen talar om rot och gren. En stam som hänger över en tomtgräns får man inte röra. Man får inte heller ta bort rötter och grenar på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Det skulle nämligen vara att likställa med att ta bort trädet helt.

Du har uppenbart givit din granne tillfälle att själv utföra åtgärder mot de överträngande rötterna och grenarna. Man bör ge grannen i alla fall tre-sex månader på sig att vidta dessa åtgärder. Görs inte detta är det fritt för dig att själv kapa överträngande grenar och rötter. Detta bör dock göras med stor försiktighet. Skulle träden dö som resultat av dina ingrepp kan du bli ersättningsskyldig.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Jordabalken 3:2 hittar du https://lagen.nu/1970:994#K3.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare