FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/03/2014

Övergrepp i rättssak

Om man hotar att förtala en juridisk person på Facebook, alltså ett företag som vi har stämt till tingsrätten (de har inte stämt oss), kan man då bli dömd för övergrepp i rättssak? Är inte den paragrafen tillämplig enbart om man förtalar en person inför en rättegång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Övergrepp i rättssak nämns i Brottsbalken (BrB) 17 kap. 10 §. Brottet innebär att man hotar någon för att denne gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller annars vid förhör avgett utsaga hos en domstol eller annan myndighet. Samma sak gäller om man hotar någon för att hindra denne från en sådan åtgärd.

Det krävs även att syftet med hotet är just detta; saknas sådan koppling blir det antagligen istället fråga om olaga hot enligt BrB 4 kap. 5 §.

I ditt fall säger du att ni stämt en juridisk person till tingsrätten. Det rör sig då om ett mål där ena parten hotar den andra, objektivt är det som krävs för övergrepp i rättssak uppfyllt. Frågan blir då om syftet med hotet är att hindra dem från att komma till tals eller om det är ett “vanligt” olaga hot.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare