FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/01/2018

Överföring från utlandet

Hej,

Jag är i en knepig situation där jag lånat en ganska stor summa pengar av min exman till en kontantinsats till min lgh så vi skiljde oss. Jag har sedan dess gift om mig med en amerikansk man som bir i USA och som vill hjälpa mig betala av den skulden. Han arbetar och bor i USA och vill alltså skicka ca 400.000 skattade kr från USA till sin svenska fru. Hur fungerar det med att skicka en så stor summa pengar direkt till mitt svenska konto? Skatter? Kontrolluppgifter osv? Vill göra det på rätt sätt men är orolig för vad det kan ge mig för problem med deklarationen och skatt då jag själv sitter i en ganska tajt ekonomi i dagsläget.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga så är tanken att du ska få en gåva av din make om drygt 400 000 kr. Gåvan ska överföras från hans bank i USA till din bank i Sverige.

Gåvor är enligt inkomstskattelagen skattefria, 8 kap. 2 § inkomstskattelagen.
Du ska med andra ord inte ta upp insättningen som en inkomst i din inkomstdeklaration.
För att en gåva ska vara skattefri krävs dock att den är benefik, dvs. att den ges utan ett krav på motprestation.

Banken kan komma att meddela uppgifter om insättningen till Skatteverket, vilket gör att Skatteverket kan komma att kontakta dig. Överföringen kommer oavsett att finnas förtryckt i din deklaration, då banken lämnar kontrolluppgifter om betalningar görs från utlandet till svenska bankkonton. Dock kan du ignorera detta om överföringen avser en gåva.

Ett troligt scenario är att din make kommer överföra pengarna från sitt bankkonto i USA,
varpå pengarna, efter ett par dagar, trillar in på ditt bankkonto här i Sverige.

Om pengarna inte når ditt bankkonto, måste du kontakta din bank. Det kan nämligen vara så att banken mottagit överföringen men inte fört över dem till ditt bankkonto. Detta då de kan ha vissa kompletterade frågor de vill ställa till dig om den aktuella överföringen, exempelvis uppgifter om avsändare och ändamålet med överföringen. Även om pengarna trillar in problemfritt på ditt konto, så kan banken dels komma att rapportera överföringen till olika myndigheter, dels på grund av att staten vill ha in skattemedel, men även för att de ska motverka penningtvätt.

Ett troligt scenario är dock att du varken kommer att höra något från din bank eller från någon annan myndighet.

Om du skulle behöva hjälp med eventuella kontakter med din bank eller med Skatteverket rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Återkoppling
Har du tid över får du gärna lämna ett omdöme.

Med vänlig hälsning,

David MueraRådgivare