FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/03/2017

Överlåtelse av mark genom avstyckning/fastighetsreglering.

Hej

Vi har en tomt, kan grannen ge oss ca 1ha mark i gåva, Om vi då ger en Motgåva i form av att betala mindre än föregående års taxeringsvärde och kostnaden för Lantmäteriet nar de justera tomtgränserna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår frågan vill ni och er granne överföra 1ha av grannens mark till er, och jag förstår det vidare som att den här marken är till ytan bestämd, kanske angränsande till er fastighet. Det vore i så fall ett avtal om att justera fastighetsgränserna, s.k. sämjedelning, vilket förbjuds i jordabalken (JB) 1 kap. 1 §.

Om ni vill överföra den här marken måste det göras genom en förrättning av Lantmäteriet. Jag skulle nog i första hand rekommendera att den aktuella marken styckas av (avstyckning) från grannens tomt så att den blir en egen fastighet, varpå den sedan kan överlåtas till er för det pris ni kommer överens om. Ett annat alternativ är att ändra fastighetsgränserna genom fastighetsreglering. Nackdelarna med fastighetsreglering kan vara att kraven för att få genomföra den är hårdare samt att det finns ersättningsregler sammanlänkade med regleringen. I så fall kan ni behöva ersätta marknadsvärdet för marken, vilket ni verkar vilja undvika.

Det kan vara en bra idé att höra av sig till Lantmäteriet för mer information om de olika sätten att överföra mark på. De har störst expertis på området.

Jag hoppas att svaret är er till hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare