Överföring av ärvd fastighet

Min pappa som ägde 100% av bostadsfastigheten gick bort i mars 2013 och bouppteckningen blev klar i juni samma år. Mamma fick alla tillgångar men jag noterar att fastigheten fortfarande har dödsboet som ägare. Trodde att den med automatik gick över till Mamma. Mamma, som bor ensam i huset, har en pension på 10 000:-/månad och hon åtnjuter vissa kommunala tjänster i hemmet utan betalning. Taxeringsvärdet uppgår till 1 770 000! Läste något om en 3-årsgräns; därefter blev det "konsekvenser". Ska jag överföra fastigheten till Mamma nu eller är det ekonomiskt fördelaktigt att vänta. Om ja, vilken instans hanterar överföringen? Skatteverket?

Lawline svarar

Hej!

Din mamma blev, om hon var ensam dödsbodelägare efter din pappa, ägare till din pappas egendom direkt genom arvet. I de fall som egendom står skriven i din pappas namn måste man dock själv företa åtgärder för att din mamma ska bli officiell ägare. Detta gäller t.ex. fastigheter. Din mamma äger redan idag fastigheten, men hon ändå söka lagfart för att stå som ägare på den. Lagfart söker man hos Lantmäteriet. Här hittar du information om hur ni går tillväga: http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/.

Det är att rekommendera att överföra fastigheten, och eventuell annan egendom som står i din pappas namn t.ex. bankkonton och värdepapper, så fort som möjligt. Så länge det fortfarande finns egendom kvar i din pappas namn så finns dödsboet kvar, varför man måste deklarera för det. Lite andra skatteregler gäller för dödsbon, och efter 3 år (den 3-årsgräns som du förmodligen hört om) så blir det andra skattesatser, varför man får betala mer skatt. Ni bör därför söka lagfart för din mamma så fort som möjligt, så att dödsboet inte längre finns kvar och ni slipper deklarera för det i flera år och dessutom betala högre skatt.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare