FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/04/2014

Överföring av äganderätt till fastighet mellan makar

Hej! Jag är gift och vi äger en bostadsrätt tillsammans. Maken står som ägare till sommarhuset. Nu vill vi ändra ägarförhållandet så att det också blir 50% var. Hur gör man?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Det finns ett antal olika metoder som ni kan använda er av för att ändra ägarförhållandet för sommarhuset till att avse 50 % vardera. Dessa är främst gåva, köp eller bodelning, som jag utan att göra det alltför invecklat ska försöka förklara här nedan.

Genom gåva: Sommarhuset kan överföras till hälften mellan er genom gåva. Då ni är gifta finns det speciella regler som gäller för gåvor mellan makar i 8 kapitlet i Äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230#K8P1S1). Där framgår det i 1§ att en gåva mellan makar är gällande mellan dem om vad som gäller för fullbordande av gåva i allmänhet har iakttagits, eller om gåvan har registrerats hos Skatteverket.

För fast egendom gäller de speciella regler som finns i Jordabalken. Enligt 4:29 JB (se https://lagen.nu/1970:994#K4P29S1) så framgår att samma regler gäller vid gåva av fastighet som vid köp av detsamma, vilket innebär att en överlåtelsehandling av den fasta egendomen måste upprättas. De formkrav som ställs på handlingen framgår av 4:1 JB och innebär att handlingen ska innehålla en uppgift om vilken fastighet det är fråga om, förklaring av givaren/givarna att fastigheten ges bort till mottagaren samt givarnas och mottagarens underskrift. När endast en del av en fastighet överlåts som i detta fall erhåller ni då fastigheten med samäganderätt (4:8 JB).

Efter att detta är gjort har ni därefter möjlighet att registrera gåvan av halva fastigheten hos Skatteverket. Detta är av betydelse för att även du ska kunna få lagfart på sommarhuset. Lagfart ska som bekant sökas för den som har förvärvat äganderätt av fast egendom enligt 20:1 JB (se https://lagen.nu/1970:994#K20P1S1), vilket ska ske inom tre månader från att överlåtelsehandlingen upprättades. Av 20:7 10p JB framgår då att lagfartsansökan inte godkänns utan endast förklaras vilande om registreringen hos Skatteverket inte har ägt rum. Ansökan om registreringen kan göras hos vilket skattekontor som helst.

Genom köp: Ytterligare en möjlighet är att föra över halva äganderätten av sommarhuset genom köp. Det krävs då endast att ni upprättar en köpehandling enligt formkraven i 4:1 JB och sedan ansöker om lagfart hos inskrivningsmyndigheten (Lantmäteriet). Den uppenbara nackdelen med denna metod är givetvis att betalning måste erläggas mellan er för halva äganderätten.

Genom bodelning: Det är enligt 9:1 2st Äktenskapsbalken (se https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1) möjligt för gifta makar att fördela egendom mellan sig genom en bodelning, även under ett pågående äktenskap och helt utan planer på äktenskapsskillnad. Det gör ni genom en skriftlig anmälan till Skatteverket. Vid bodelningen kan ni då överföra halva sommarhuset till dig. Det bodelningsavtal som ni upprättar i samband med detta räknas som ett giltigt gåvoavtal av fast egendom, och du erhåller i och med detta halva äganderätten till sommarhuset. När bodelningsförrättningen sedan är avslutad kan ni ansöka om din lagfart för sommarhuset enligt 20:7 4p.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare