FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/09/2014

Överflyttning av vårdnad vid LVU-placering

Hej! Om ett barn placeras på fosterhem, förlorar de biologiska föräldrarna vårdnaden om barnet då? Det ska tilläggas att fosterhemsplaceringen inte är tillfällig. Det är för mig mycket märkligt att en förälder annars ska få fortsätta bestämma över sitt barn, när man uppenbarligen visat sin lämplighet som förälder om barnet sätts i fosterhem.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Fråga om vårdnaden för LVU-placerade barn och ungdomar berörs I Föräldrabalken, som du hittar https://lagen.nu/1949:381 och Lag om särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, som du hittar https://lagen.nu/1990:52.

Normalt sett kommer vårdnaden inte flyttas från föräldrarna i samband med att ett barn placeras i familjehem (fosterhem) med stöd av LVU. Det finns dock en möjlighet till överflyttning av vårdnaden från de biologiska föräldrarna till fosterhemsföräldrarna enligt Föräldrabalken 6:8. Det krävs då att barnet stadigvarande har vårdats och fostrats i ett annat enskilt hem och att det är uppenbart bäst för barnet att det rådande förhållandet får bestå och att vårdnaden flyttas över. Det är socialnämnden som har rätt att väcka talan om en sådan överflyttning av vårdnaden. I LVU finns också en bestämmelse som säger att när ett barn har varit placerad i samma familjehem under tre år ska socialnämnden särskilt överväga om det finns skäl att ansöka om överflyttning av vårdnaden enligt regeln som jag beskrev ovan, LVU 13§ 3 st.

Anledningen till att vårdnaden inte flyttas över automatiskt är att man typiskt sett avser att familjehemsplaceringar ska vara relativt kortvariga och möjliggöra för ett återförenande med de biologiska föräldrarna. Man ska också komma ihåg att barn och unga kan omhändertas enligt LVU ”om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.”, LVU 3§. Det behöver alltså inte vara så att föräldrarnas olämplighet är orsak till placeringen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare