FrågaEKONOMIÖvrigt05/09/2013

ÖVER- OCH UNDERFÖRSÄKRING

Hejsan, jag har en fråga angående hemförsäkring. Vad händer om man undervärderar eller övervärderar sin egendom. Som jag har hört så kan ersättningen sättas ned om man lämnar felaktiga uppgifter om bolaget tycker att jag ex har undervärderat det egendom som jag har försäkrat. Men kan det hända att man betalar en högre premie om man istället övervärderar sin egendom.

Lawline svarar

Hej,

Om du som försäkringstagare undervärderar din egendom så har försäkringsbolaget i ett försäkringsfall rätt att sätta ner den ersättning de lämnar, se försäkringsavtalslagen 6:3.

Överförsäkring i sig är (när det gäller denna typ av försäkringar) inget problem lagtekniskt sett. Däremot får du som försäkringstagare ofta betala en högre premie om du försäkrar till ett högre belopp. Du betalar alltså en onödigt hög premie.

Du hittar FAL https://lagen.nu/2005:104.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare