Otrohet i äktenskap

Min fru blev otrogen flera gånger. Jag har samlat in några bevis och jag vet att i andra EU länder så kan jag kräva om att inte dela egendom som vi köpte t ex lägenhet under den tiden som vi varit tillsammans. Samt att jag kan kräva om ensam vårdnad över barnet och även om moralisk kompensation. Gäller samma lag i Sverige? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 1 kap. 2 § äktenskapsbalken framgår förvisso att makar ska visa varandra trohet och hänsyn. Idag fyller denna regel dock ingen egentlig funktion då ingenting händer om man bryter mot denna "regel". Att makar ska visa trohet och hänsyn mot varandra är snarare en målsättning och värderingar som ett äktenskap borde byggas på, men det finns inga sanktioner eller straff kopplade till regeln.

I Sverige är det alltså varken brottsligt eller ett civilrättsligt lagbrott att vara otrogen. Att en make är otrogen är inte i sig skäl till att den andra maken inte ska behöva dela egendom, att den andra maken ska få ensam vårdnad över barnet eller att den andra maken ska få moralisk kompensation.

Det enkla svaret på din fråga är således nej.

Jag hoppas du har fått klarhet i din situation! Har du någon fler fundering är du välkommen att ställa ytterligare en fråga till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

O HRådgivare