Otrohet - bedrägligt beteende?

Hej.

Om man har blivit utsatt för otrohet under hela förhållandet och har bevis för detta. Kan man anmäla personen för bedrägligt beteende då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bedrägligt beteende är en form av mildare bedrägeri, 9 kap. 2 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K9P2S1). Det innebär att någon har vilselett en person och förmått personen att utföra en handling eller underlåta sig att utföra en handling samt att det här har inneburit ekonomisk vinning för gärningsmannen och ekonomisk skada för offret, se 9 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1).

Att vara otrogen är inte ett brott i straffrättens mening. Otrohet är inte bedrägligt beteende enligt brottsbalken, den otrogna partnern har inte vilselett den andra partnern på så sätt som avses i paragrafen och det har inte lett till en förmögenhetsöverföring (ekonomisk vinning och ekonomisk förlust för parterna).

Sammanfattningsvis är alltså svaret nej, otrohet är inte bedrägligt beteende och du kan inte anmäla personen för detta.

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare