Otillåtet bankomatuttag

Hej, detta är en komplicerad fråga, men jag försöker ändå. Det är så att min flickväns mormor lånade ut sitt kontokort till min flickväns bror, som vi kallar för Robin, då han skulle behöva låna pengar till en räkning. Eftersom mormorn inte har möjlighet att ta sig från sitt hem och till stan för att plocka ut pengar, så gav hon Robin kortet och sin kod, endast för att plocka ut för en räkning.

Dock behöll Robin kortet under tre veckors tid och hann plocka ut nästan 50.000:-.

Detta uppdagades av mormorns ena dotter, som tagit hand om räkenskapspapper m.m för sin mor.

Nu är det som så att Robin både tog ut pengar, men även handlade med kortet, i en fiskaffär samt guldfynd.

Detta var inget som mormorn eller Robin kommit överens om, och inte ens min flickväns far vill betala tillbaka det Robin tagit.

Robin är sedan tidigare dömd för vårdslöshet i trafik, samt har narkotikaproblem. Han har ett kriminellt leverne, och jag har ringt polisen många ggr men inget har hänt.

Men för att återkomma till huvudfrågan, så är frågan om det finns något Robin brutit mot vad gäller kontokortet.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

Av det händelseförlopp som du beskriver kan datorbedrägeri eller förskingring ha blivit förövat. Också mindre allvarlga brott som olovligt förfogande (10:4 Brb) eller olovligt brukande (10:7) kan vara begångna. Dessa brott konsumeras dock av de grövre brotten varför jag inte kommer att behandla dem yttterligare.

För datorbedrägeri (9:1 st 2 Brottsbalken) döms den som; "genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan."

Att använda annans kontokort i en bankomat brukar i litteraturen beskrivas som ett sådant "ändrande i program eller upptagning" (se Friberg och Jareborg, Brotten mot person och förmögenhetsbrotten s 196-197) som påverkar resultatet av en automatisk process. Banken anses lida direkt skada på så sätt att den får mindre kontanter i automaten och din mormor får en fordran på banken som banken senare antas behöva infria. Robin blir rikare i och med att han får pengarna i sin besittning. Enligt vad som beskrivs i litteraturen är det således sannolikt att Robin förövat datorbedrägeri.

Om inte bedrägeri är begånget kan förskingring (10:1 Brb) vara det. Förskingring begår den som "på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst eller dylik ställning fått egendom i besittning för annan med skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna, genom att tillägna sig egendomen eller annorledes åsidosätter vad han har att iakttaga för att kunna fullgöra sin skyldighet, dömes, om gärningen innebär vinning för honom och skada för den berättigade".

Förskingring delas upp i sakförskingrig och fordringsförskingring. Den senare formen borde vara aktuell i ditt fall. För att fordringsförskingring ska vara begånget måste Robin ha innehaft kortet med redovisningsskyldighet. Det sagda innebär att Robin måste ha fått kortet i samband med ett uppdrag att utföra en viss transaktion åt sin mormor. Du beskriver att han fått uppdrag att göra ett bankomatuttag åt henne. Trots att uttaget i och för sig varit ägnat att tillkomma honom själv i slutändan har han likväl haft en skyldighet att redovisa för uttaget. Detta "uppdrag" har han således missbrukat på ett sätt som inneburit ekonomisk skada för mormor och vinning för honom själv. Därmed kan han ha gjort sig skyldig till förskingring.

Förmögenhetsbrotten bedrägeri och förskingring är svåra att tillämpa och det är inte alldeles klart vad som faller inom dessa brotts tillämpningsområde. Den tolkning som jag har gjort verkar ha stöd i den juridiska litteraturen men eftersom frågan aldrig prövats i domstol är rättsläget oklart. Vad som kan sägas med säkerhet är i alla fall att stöld inte har blivit förövat i och med att ett bankkort inte har något reellt förmögenhetsvärde.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare