Otillåten fotografering i duschen

Vad är det för brott att fota någon naken tex i duschen mot dess vilja?

Lawline svarar

Hej Robert,

Att fotografera någon i duschen mot dennes vilja kan vara några olika brott, lite beroende på omständigheterna.

Om du fotograferar personen utan att hen vet om det kan det vara kränkande fotografering. (BrB 4 kap 6a §)
Bara genom att t.ex. sätta upp en kamera i duschen/omklädningsrummet, utan att ens ta några bilder, kan du göra dig skyldig till förberedelse till kränkande fotografering.(BrB 4 kap 9b §)

Om man kan anse att själva fotograferingen görs för att kränka personens sexuella integritet (man är ju oftast naken i duschen) så skulle det kunna utgöra sexuellt ofredande. (BrB 6 kap 10 § 2 st.)

Alla brott ovan kan ge böter eller fängelse i högst två år.

Det här är bara ett urval av brott som det skulle kunna vara. Mycket av omständigheterna runt omkring avgör vilket brott det skulle kunna vara. Är personen t.ex. under 15 år öppnar det upp för en rad andra möjliga brott, men det är svårt att säga något definitivt och konkret när det inte finns en faktisk situation att bedöma.

Kort och gott så skulle jag råda dig till att vara försiktig med att fotografera personer i känsliga situationer mot deras vetskap/vilja.

Med vänliga hälsningar

Daniel MorganssonRådgivare