FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/11/2014

Otillåten fällning av grannes träd

Hej, Vår granne har fällt ner en björk som står på vår tomt när han tog ner fler träd på sin tomt. Han har inte talat eller infromerat oss något alls innan. Hur gör man här? Polisanmälan? Skadestånd till oss?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Att fälla ett träd som tillhör annan kan utgöra skadegörelse enligt 12 kap brottsbalken. Om ni vill kan ni polisanmäla händelsen så får polis och åklagare utreda om gärningen kan leda till åtal.

Vad gäller skadestånd. Om det är så att grannen har fällt ert träd, kan det vara så att förutsättningarna för skadeståndsskyldighet är uppfyllda.

Om åklagaren väljer att väcka åtal mot er granne, finns möjligheten att åklagaren kan komma att föra talan om skadestånd som ett enskilt anspråk i samband med brottmålsprocessen. I annat fall kan ni föra en civilrättslig talan mot er granne. I ett sådant fall är det ni som måste stämma er granne genom att väcka talan vid behörig tingsrätt.

Hoppas detta var svar på dina frågor.

Vänligen,

Kim ShawRådgivare