FrågaEKONOMIÖvrigt28/02/2018

Otillåten direktupphandling eller ett förhandlat förfarande enligt LOU?

Är det möjligt för en kommun att göra en uppdragsdrags bekräftelese med leverantörer utan att göra

en upphandling enligt LOU. 24 Miljoner ena fallet och 12 miljoner i andra fallet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om en kommun har ingått ett avtal med en leverantör utan att göra en upphandling enligt LOU så har de gjort en direktupphandling. En direktupphandling innebär helt enkelt att kommunen ingår ett avtal med en leverantör utan konkurrensutsätta avtalet i enlighet med LOU. Det finns inga formkrav för hur man får ingå avtal vid direktupphandlingar och det finns inte heller krav på att man behöver annonsera att man vill ingå ett avtal. Rent juridiskt handlar därför din fråga om huruvida kommunen har gjort en otillåten direktupphandling eller inte.

Redan utifrån de belopp som är aktuella här så kan jag konstatera att om kommunen inte använt ett förfarande i LOU vid köpen, och det köpta inte omfattas av undantagen i 1 kap. LOU, så är det fråga om otillåtna direktupphandlingar. Man får nämligen aldrig direktupphandla kontrakt över tröskelvärdet (2018 är tröskeln 2 096 097 SEK). Observera dock att tröskelvärdet är högre om det rör sig om en byggentreprenad, detta framgår inte av din fråga.

Däremot så kan det vara så att kommunen faktiskt har upphandlat enligt LOU utan att du känner till det. Vid upphandlingar över tröskelvärdet så kan man nämligen använda sig av något som kallas för förhandlat förfarande. Detta är ett upphandlingsförfarande där kommunen bjuder in bara vissa utvalda leverantörer och förhandlar med dem (6 kap. 4 § LOU). Detta förfarande får kommunen använda bara i de fall som anges i 6 kap. 5 och 6 §§ LOU. Har det inte gjorts någon annonsering alls så behöver 6 kap. 12 och 14 – 19 §§ LOU vara uppfyllda för att förfarandet ska vara tillåtet. Om någon förutsättning brister så ska upphandlingen räknas som en otillåten direktupphandling.

Om du vill ha en fullständig utredning av det aktuella ärendet så råder jag dig att använda dig utav någon av våra betaltjänster som ni hittar här alternativt ta kontakt med oss på info@lawline.se för vidare konsultering. Det handlar trots allt om stora belopp här. Det kan också vara bra att känna till att en leverantör som lider skada av ett felaktigt upphandlingsförfarande grundar kan få ersättning för uppkommen skada (20 kap. 20 § LOU). Om ni vill föra talan om skadestånd så är det jätteviktigt att ni gör det inom ett år, annars går er rätt förlorad (20 kap. 21 § LOU).

Jag hoppas att du fått någorlunda svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar, så tveka inte att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,
Josefin TjernellRådgivare