Osynlig p-biljett

Hej! I vårt villa område måste man betala för parkeringen. I detta fall har vi betalat för en giltig månadsbiljett och ställt det tydligt i fönsterrutan. Nu har vi fått 3 bot på bilen med ursäkten att det inte syns. Detta beror på imma som

Skapats i bilen under vintern. Har parkeringsbolaget rätt att bötfälla oss på grund av väderförhållanden? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I trafikförordningen finns ett krav på att när man befinner sig på en parkeringsplats som kräver en parkeringsbiljett så måste denna biljett vara synlig och läsbar utifrån bilen. Biljetten ska placeras framtill inne i bilen eller på den. Detta anges i trafikförordningen 3 kap 49a § (se https://lagen.nu/1998:1276#K3R9). Det finns dessvärre ingenting i lagen som säger att p-vakter inte får dela ut böter pga väderförhållanden.

Om ni har fått tre p-bots trots att ni har haft giltig biljett för alla tre tillfällen kan det vara en idé att begära rättelse hos Polismyndigheten. Information om detta finns i Lag om felparkering (se https://lagen.nu/1976:206#P2S1 , spec 8 §) och ofta även på själva boten. Dessvärre måste ofta boten ändå betalas först. Om ansökan om rättelse bifalls betalas pengarna tillbaka.

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare