Oskyldigt häktad efter puttar

Hej,

En servitris på Sturekompaniet puttade till min systerdotter (20 år helt ostraffad, universitetstuderande). Min systerdotter puttade tillbaka. Min systerdotter blev utslängd från krogen, och servitrisen gjorde en polisanmälan där det påstods att min systerdotter slagit henne med en knytnäsvslag, vilket är helt osant. Min systerdotter fick sitta i häktet i 6 timmar. Vad har vi för rätt? Vi anser att servitrisen gjort fel. Kan vi göra en motanmälan? Min systerdotter har vittnen.

Tack så mycket på förhand

CG

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte tillåtet att putta någon. När man blir utsatt för en brottslig gärning har man rätt till nödvärn enligt 24 kapitlet 1 § Brottsbalken (BrB). I ditt fall puttade hon sedan tillbaka. När det är fråga om ömsesidig misshandel förekommer ingen nödvärnsrätt. Det är också vanligt att det vid ömsesidig misshandel är svårt att utröna vad som egentligen har hänt och att utredningen därav läggs ned.

Ni kan självklart göra en motanmälan, genom att polisanmäla det servitrisen gjorde. Troligtvis kommer utfallet bli att åtalen läggs ner eftersom det är så ringa samt att handlingarna var ömsesidiga.

Att din systerdotter fick sitta i häktet i 6 timmar är mycket tråkigt att höra, inte minst på grund av falska anklagelser från servitrisen. Den som har häktad utan att sedan bli dömd för gärningen har i regel rätt till ersättning av staten enligt lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder (1998:714), frihetsberövandelagen.

Min rekommendation är således att ni gör en motanmälan om inte hennes anmälan läggs ned samt att ni sedan ansöker om ersättning för frihetsberövandet. Jag hoppas att det löser sig. Återkom gärna vid funderingar.

Bästa hälsningar och gott nytt år,

Robert GreenRådgivare