FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/06/2015

Oskyldigt anklagad för brott

Hej jag har blivit anmäld för våldtäkt men jag är inte skyldig.

Det är min förra flickvän som har gjort det.

Detta skulle ha hänt natten mot juldan 2012.

Jag va på förhör nu i veckan ang det här.

Vad ska jag göra, vad kan jag göra. Hur kan det vara så att hon anmäler mig så sent?

Vi har hel del bakom oss med annat också t.ex vårdnadstvist sen i höstas där jag har vägrat att ge henne full vårdnad m.m

Jag. Har inte berättat det här till nån förutom såklart min fru.

Jag är jätte rädd, det här är så sjukt att behöva försvara sig mot sån alvarlig anmälan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som inför en myndighet ljuger om att någon har begått ett brott gör sig skyldig till brottet falsk angivelse (se 15 kap. 6 § brottsbalken) eller falsk tillvitelse (se 15 kap. 7 § brottsbalken). Du kan alltså polisanmäla anmälaren för detta. För att göra en polisanmälan kan du vända dig till din närmaste polisstation eller ringa 114 14. Om du på något sätt kan bevisa att du omöjligen kan ha begått brottet (t.ex. på grund av att du befann dig på en annan plats än anmälaren vid det påstådda gärningstillfället) kommer det att underlätta polisens utredning. Om det finns någon som kan vittna om vad du gjorde och var du befann dig natten mot juldagen 2012 bör du tala om detta för polisen.

Du kan ha rätt till en offentlig försvarare enligt 21 kap. 3 a § rättegångsbalken. Detta förutsätter dock att du är skäligen misstänkt för brottet. Du nämner att du har varit på förhör hos polisen. Om du var misstänkt för brottet vid förhöret borde polisen ha underrättat dig om det (se 24 kap. 18 § rättegångsbalken). Om polisen inte underrättade dig om det ansågs du troligtvis inte vara skäligen misstänkt för brottet vid det tillfället.

Oavsett om du är skäligen misstänkt eller inte har du rätt att själv anlita en försvarare (se 21 kap. 3 § rättegångsbalken).

Om åklagaren bedömer att det inte finns tillräckliga bevis för en fällande dom kommer han eller hon inte att väcka åtal mot dig. Beviskravet i brottmål är högt ställt (det ska vara "ställt utom rimligt tvivel" att den tilltalade har gjort sig skyldig till brottet). Åklagaren har bevisbördan. Du behöver inte bevisa att du är oskyldig, det är åklagaren som ska bevisa att du är skyldig. Principen "in dubio pro reo" (vid tvivel för den tilltalade) innebär bl.a. att rätten hellre ska fria än fälla om det föreligger tvivel. Syftet med dessa regler är att ingen oskyldig ska kunna dömas för brott. Om anmälan mot dig är helt ogrundad kommer förundersökningen troligtvis att läggas ner.

Jag hoppas att det var svar på din fråga! Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare