FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/10/2014

Oskiftat dödsbo i bodelning

Skilsmässan klar. Bodelningen har påbörjats och följande problem uppstår. Mina två syskon och jag äger ett oskiftat dödsbo som innehar en bostadsrätt. Skall ⅓ av dödsboets värde tas upp i bodelningen? Hur skall bostadsrätten värderas? Anskaffningskostnaden är känd men någon oberoende mäklarfirma har ännu ej värderat lägenheten. Skall som giftorätt marknadsvärdet - försäljningskostnaderna - 30 % skatt på värdeökningen tas upp som värde? Finns fler avdrag att göra? Kan värdet av bostadsrätten påverkas av att mina syskon inte vill sälja?

Lawline svarar

Hej!

Din andel av dödsboet är en tillgång som ska tas upp i bodelningen, förutsatt att personen du ärver avled innan du och din fd make ansökta om äktenskapsskillnad, se 9:2 äktenskapsbalken (ÄktB).

Det oskiftade dödsboet ska tas upp till marknadsvärde. Det innebär att ni får uppskatta ett marknadsvärde på den egendom som finns i dödsboet och, efter avdrag för dödsboets skulder, ta upp en tredjedel av summan i bodelningen.

Det innebär att ni måste uppskatta ett marknadsvärde på bostadsrätten, oavsett om du och dina syskon kommer sälja bostadsrätten eller inte. Du och din fd make kan själva komma överens om vilket värde ni ska åsätta bostadsrätten, men kommer ni inte överens kan ni välja att värdera bostadsrätten för att ha ett värde att utgå från.

Bostadsrätten ska sedan tas upp till sitt nettovärde, vilket innebär att latent skatt m.m. ska dras av. Följande uträkning görs:

Bostadsrättens marknadsvärde
- Lån på bostadsrätten
- Skatt på eventuellt uppskovsbelopp (22 % av beloppet)
- Latent vinstskatt (hur mycket skatt det skulle bli om bostadsrätten såldes idag, se nedan)
- Fiktiv mäklaravgift (vad mäklare skulle ta betalt om bostadsrätten såldes idag)

Den latenta vinstskatten behöver i sig en uträkning. Den ser ut så här (se 44:13-14 inkomstskattelagen):

Bostadsrättens marknadsvärde
- Bostadsrättens inköpspris
- Fiktiv mäklaravgift
- Förbättringsutgifter (vissa renoveringar)

Summan utgör underlaget för vinstskatt, vilken beskattas med 22 %, således utgör 22 % av summan den latenta vinstskatten.

När ni räknat ut bostadsrättens nettovärde lägger ni samman det med eventuell annan egendom i dödsboet och drar av dödsboets skulder. En tredjedel av värdet ska ingå i bodelningen och delas lika mellan er, 11:3 ÄktB.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230
Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare