Oskäliga medlemsvillkor i bostadsrättsföreningar

Hej,

Kan en Bostadsrättsförening skriva in i sina stadgar att grannkommuners innevånare ej är berättigade att köpa bostadsrätt och vägras att bli medlemmar??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du hittar de regler som gäller för bostadsrättsföreningar främst i bostadsrättslagen. Enligt 2 kap. 1 § bostadsrättslagen så ska de villkor för att bli medlem i föreningen finnas i stadgarna och dessa avgör då om man har rätt att bli medlem eller inte. Bostadsrättsföreningen kan dock inte sätta upp vilka villkor som helst utan det finns begränsningar i 2 kap. 2§ bostadsrättslagen. Exempel på detta är att en lägsta inkomst inte får ställas som krav för inträde i föreningen.

Det finns inget uttryckt förbud i lagen mot att ställa krav på vilken kommun den sökande medlemmen ska komma ifrån. Dock finns ett krav på att villkoret inte får vara oskäligt mot den som vill vinna inträde i föreningen enligt 2 kap 2 § bostadsrättslagen. Villkor som är sakligt motiverade utifrån föreningens ändamål är dock tillåtna. Detta kan vara att endast anställda på ett visst företag får bli medlemmar i en bostadsrättsförening för att säkerställa att det finns bostäder för de som rekryteras till ett visst företag.

Ett villkor om att personer från grannkommunerna inte har rätt att bli medlemmar i en bostadsrättsförening lär dock inte ha någon rättslig verkan då det inte lär vara sakligt motiverade utifrån föreningens ändamål. Jag har dock inte alla omständigheter i detta fall för att kunna svara helt säkert.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare