Oskälig hyra och olovlig uthyrning

Hej!

Jag undrar under vilka förutsättningar en andrahandshyresgäst kan ansöka om ersättning för s.k. ockerhyra i fall då förstahandshyresgästen (utan andrahandshyresgästens kännedom) har hyrt ut hyresrätten utan att ansöka om tillstånd för detta hos hyresvärden samt hur en andrahandsgäst ska gå tillväga för att anmäla den olovliga uthyrningen.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Reglerna om andrahandsuthyrning av hyresrätter återfinns i 12 kap JB, som du hittar här.

Enligt 12 kap 55 § ska hyran, om hyresvärden och hyresgästen tvistar om dess storlek, fastställas till ett skäligt belopp. Normalt sett kan den hyra som förstahandshyresgästen betalar till sin hyresvärd som utgångspunkt anses skälig när lägenheten hyrs ut i andra hand. Det saknas lagstadgade regler om vad en hyresgäst får göra för påslag för det fall lägenheten som hyrs ut i andra hand är möblerad. Hyresnämnden har godtagit påslag som motsvarar 10-15% av förstahandshyresgästens hyra men eftersom nämnden gör en prövning för varje enskilt fall kan utfallet bli ett annat i det enskilda fallet. Utöver detta får påslag göras för andra faktiska utgifter förstahandshyresgästen har för sådant som andrahandshyresgästen nyttjar, exempelvis för el, internet eller parkeringsplats.

Om du som andrahandshyresgäst anser att du betalat oskäligt hög hyra kan du ansöka om återbetalning av den del av hyran som anses oskälig, 12 kap 55 e § JB. Då har du också rätt att få hyran sänkt för kvarstående tid av uthyrningen. Det går att ansöka om återbetalning redan under hyrestiden men sker ansökan efter det att hyresgästen lämnat lägenheten ska ansökan ske senast 3 månader efter detta och återbetalning kan då bli aktuell för hyror upp till ett år tillbaka i tiden. Vad ansökan ska innehålla och blankett för ansökan finns på hyresnämndens hemsida, som du hittar här.

En hyresgäst får inte utan tillåtelse hyra ut hyresrätten i andra hand, se 12 kap 39-41 kap JB. Om hyresvärden utan giltigt skäl motsäger sig andrahandsuthyrningen kan förstahandshyresgästen söka tillstånd hos hyresnämnden för att ändå få lov att hyra ut lägenheten. Om hyresgästen utan behövligt samtycke hyr ut lägenheten och inte efter tillsägelse utan dröjsmål antingen vidtar rättelse eller ansöker om tillstånd och får ansökan beviljad kan detta leda till att hyresrätten sägs upp och blir förverkad, 12 kap 42 § 3 p JB. Det lättaste du som andrahandshyresgäst kan göra för att anmäla olovlig uthyrning är helt enkelt att vända dig till hyresvärden. Tänk då på att det kan leda till att du själv måste flytta.

Mer information om vad som gäller för uthyrning i andra hand hittar du på Hyresnämndens hemsida, som du hittar här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna BackmanRådgivare