FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/10/2017

Osäkerhet kring vad som gäller inför fastighetsköp

Hej.

Jag är intresserad av att köpa en fastighet i Sälen

Huset har inredd källare idag.

I området får man inte ha inredda källare på husen

Men säljaren påstår att det är en preskriptionstid på 10 år, den tiden har löpt ut och säljaren påstår att det är ok nu...

Stämmer det eller vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det enklaste du kan göra nu när du är medveten om den här osäkerheten är att vända dig till de som har förordnat om bestämmelsen att inte ha inredda källare i husen för att försäkra dig om vad som gäller. Om du köper fastigheten och är medveten om att källaren är inredd trots att det (ev.) råder förbud, och det uppstår komplikationer i framtiden, har du inte möjlighet att invända mot detta eftersom du kände till problemet vid köpet (4 kapitlet 19 § Jordabalken). Du kommer i så fall få stå för kostnaderna kopplade till detta om det skulle uppstå komplikationer. För att vara på den säkra sidan skulle jag därför råda dig att kolla upp mer vad som gäller i området innan du köper fastigheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare