Osäker på om lön kommer utbetalas efter sommarjobb

Hej, jag är 15 år och sommarjobbar på restaurang. Min arbetsgivare är otroligt oorganiserad, jag fick tjata mig till ett kontrakt och jag har inte fått något schema än (min arbetsperiod började tydligen 1/6). Jag är osäker på om jag ens kommer få ut någon lön, eftersom han är så rörig. Det är inte bara jag som upplever detta, utan de andra anställda och även f.d anställda känner som jag.

Finns det någonstans vi kan vända oss för att få en bättre situation? Jag vågar inte säga till honom eftersom jag inte riktigt har positionen till det...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först bör du ta reda på om det finns kollektivavtal. Anslut dig till facket för hotell och restaurang (HRF) eller ta åtminstone reda på om det finns andra på arbetsplatsen som är anslutna till facket. På den här länken kan du läsa vad HRF skriver om dina rättigheter till lön. Du har rätt till att få schemalagda timmar enligt ditt kontrakt. Om det skulle bli så att du inte får någon lön kommer du ha en penningfordran mot arbetsgivaren, dvs arbetsgivaren har då en skuld till dig motsvarande det belopp du skulle fått som lön.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare