Orubbat bo

Gift par, mannen l barn kvinnan 2 barn. Inga gemensamma barn. Äger fastighet gemensamt. Hur skall vi göra för att garantera att vid ett eventuellt dödsfall av någon av makarna, garantera att den efterlevande får bo kvar i fastighet. Kan man testamentera, för att undvika "bråk" och att efterlevande inte kan bo kvar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja, det är möjligt att testamentera att efterlevande make ska sitta i "orubbat bo". Detta innebär att särkullbarnen endast kommer kunna få ut sina laglotter när arvlåtaren avlider enligt 3 kap 1§ och 7 kap. 1§ Ärvdabalken, och därefter få ut resten av sin arvslott genom efterarv när efterlevande make avlider, se 3 kap. 9§ Ärvdabalken.

Den make som bäst behöver den gemensamma bostaden har som huvudregel rätt att få den på sin lott, se 11 kap. 8§ Äktenskapsbalken. I 11 kap. 9-12§§ Äktenskapsbalken finns regler om huruvida man kan behöva utge ersättning i pengar i fall fastigheten överstiger den efterlevande makens giftorättsgods.

Ärvdabalken finns här: https://lagen.nu/1958:637

Äktenskapsbalken finns här: https://lagen.nu/1987:230

Hoppas ni fick svar på era funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare