Orosanmälan för att inte ha sökt till gymnasiet (gymnasieskyldighet)

hej jag har fått en orosanmälan om min son som är 17 år..orosanmälan gäller att min son ej går i gymnasiet..han ville ej börja på gymnasiet utan vill åka utomlands i några månader..han ansökte ej att komma in på nån gymnasie utbildning..den som har gjort anmälan är kommunens gymnasie handläggare..kam man verkligen göra 4en orosanmälan om detta? jag menar det är ingen skolplikt att gå i gymnasiet..kan detta verkligen vara rätt....mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Socialstyrelsen rekommenderar alla att göra en orosanmälan till socialnämnden vid misstankar om att ett barn far illa. Offentligt anställd, såsom kommunens gymnasiehandläggare, och andra som arbetar med barn och ungdomar är skyldiga att genast anmäla om de i sitt arbete misstänker att ett barn far illa. Regeringen har föreslagit en skyldighet för alla barn att påbörja gymnasiet, men lagarna ska enligt förslaget börja gälla från och med nästa år (sida 67 och 68 i regeringens förslag om ändring av skolreglerna se här). Det finns alltså ingen skyldighet att studera på gymnasiet idag. Du bör därför kontakta socialnämnden för att reda ut eventuella frågetecken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare