Oren och ren accept

Beskriv vad som menas med oren accept och ren acceptera

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Oren accept

När en part ska acceptera ett anbud men istället för att acceptera anbudet precis som det är så lägger parten till något i anbudet eller ändrar något så räknas detta som en oren accept. Exempel: Du får ett anbud om att köpa en bil för 20 000 kr. Istället för att acceptera och säga att du köper bilen för 20 000 kr säger du att du accepterar anbudet och köper bilen för 10 000 kr. Då har du gett en oren accept. En oren accept ses inte som att du tackat ja till anbudet utan istället som att du har lagt ett nytt anbud som den ursprunglige anbudsgivaren får svara på. Regeln om oren accept finns att hitta i 6 § avtalslagen.

Ren accept

En ren accept är istället motsatsen, alltså att man accepterar anbudet precis som det är. Om vi använder exemplet ovan skulle en ren accept vara att du svarar på anbudet att du köper bilen för 20 000 kr. Genom en ren accept uppstår ett bindande avtal.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma,

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare