Ordförande och kassör i bostadsrättsförening

Kan en ordförare i en bostadsrätts förening vara både ordförare och kassör?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt lag om ekonomiska föreningar 6. kap. måste en styrelse bestå av minst tre ledamöter varav en är ordförande. Något explicit stadgande om att en ordförande inte får vara även t.ex. kassör finns ej. Det kan dock finnas regler i varje bostadsrättsförenings stadga som förhindrar att en ledamöt sitter på dubbla poster, huruvida det finns eller ej i er förening kan inte svara på.

Allmänt finns således inget som hindrar en ordförande från att vara även kassör, men specifika regler kan finnas i stadgan.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare