Orättvist behandlad då chefen rekryterat utom företaget?

Jag har haft ett vikariat i en butik sedan oktober 2013 och i januari i år så slutade en fast anställd där och även butikschefen slutade ungefär samtidigt. I mitten av mars så fick vi en ny chef och lite efter så slutade ytterligare en fast anställd. Då väljer den nya chefen att ta in en tjej som hade praktik i den butiken som hon var chef i innan som ersättning trots att det fanns två killar som hade jobbat som timanställda ett par månader och som säkert ville ha mer timmar. Jag vet inte vilken typ av anställning den nya tjejen fick, om det var en visstidsanställning eller om hon fick en tillsvidareanställning vilket jag misstänker att det kan vara. Om så är fallet så undrar jag om man verkligen får tillsvidareanställa någon man känner när det redan på företaget finns fyra stycken som inte har fast anställning än. Det känns lite som om vi aldrig fick chansen att visa vad vi gick för.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arbetsgivare har en stor frihet då de ska nyanställa. Det finns ingen generell regel om att de som redan är anställda inom företaget har företräde gentemot personer som kommer utifrån då en tjänst blir ledig utan arbetsgivaren kan anställa den han/hon tycker är mest lämplig. Däremot har du som är anställd som vikarie rätt att få en fast anställning när ditt vikariat pågått i totalt två år under en period om fem år (se 5 § LAS) vilket kan vara bra att komma ihåg!

Lawline RådgivareRådgivare