Oprioriterad fordran i konkursbo

Hej, Jag har anlitat en byggfirma att bygga på mitt hus, jag har betalat dom en stor summa i förväg och nu har dom satt sig i konkurs, har jag rätt att få tillbaka min pengar? (dom har inte utfört arbetet)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Vid konkurser så gäller att borgenärer (de som har en fordran mot konkursboet) har olika förmånsrätter, vilket handlar om vilka som ska få betalt först. Detta regleras i förmånsrättslagen. Särskilda förmånsrätter ska först ha betalt, efter det ska allmänna förmånsrätter ha betalt och sist ska oprioriterade fordringar betalas. Din fordran kommer troligtvis vara en oprioriterad fordran men det finns ändå chans att få betalt. Om du får betalt i detta fall är tyvärr omöjligt att svara på då jag inte vet hur mycket tillgångar företaget har samt hur många borgenärer som har fordringar samt hur mycket dessa fordringar uppgår till.

Mitt tips är att höra av dig till konkursförvaltaren vilket oftast är en advokatbyrå och anmäla att du har en fordran och fråga om du har någon möjlighet att få tillbaka pengarna. För att ta reda på vem som är konkursförvaltare så kan du höra av dig till kronofogden, kontaktuppgifter till kronofogden hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna om det är något mer du undrar över!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare