Öppet köp i konsumentköplagen

Hej!

För två månader sen köpte jag en begagnad cykel hos en cykelverkstad. Sen dess har jag besökt verkstaden 4 gånger för att cykeln har fått punktering 4 gånger. Två av besöken behövde jag betala för eftersom det var första punkteringen på respektive däck då. Nu har jag fått ytterligare en punktering och känner att jag vill returnera cykeln plus låset som jag köpte till cykeln av samma handlare - den är lite för liten för mig ändåså.

Jag har kvar kvittot från då jag köpte cykeln och låset.

Vad har jag för rättighet till retur av cykeln? Kan jag få pengarna tillbaka (vill helst köpa från en annan butik) eller har ägaren rätt att enbart ge mig tillgodokvitto?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall du har rätt till öppet köp. Kortfattat kan man säga att öppet köp innebär att du som konsument har rätt att lämna tillbaka varan i oförändrat skick inom viss angiven tid och få pengarna tillbaka. Detta är dock inte en lagreglerad rättighet för konsumenter, det är istället upp till varje näringsidkare att bestämma om detta är något de vill erbjuda.

I 8 § 3 st Konsumentköplagen framkommer det att köparen bär risken för varan till dess den lämnas tillbaka, under förutsättning att man har avtalat om öppet köp. Det är således upp till varje butik att avgöra om de vill sälja sina varor på öppet köp.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare