Oorganiserad i strejk och lockout

Hej.

Jag är inte med i något fack

Om IF metall går ut i strejk på min arbetsplats, och arbetsgivaren inför lockout.

Får jag gå och jobba då eller har Arbetsgivaren rätt att hindra mig ?

Jag står inte bakom Industrifackens krav, och vill därför inte heller sympatistrejka.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då IF Metall går ut i strejk har du som oorganiserad rätt att delta i strejken, i enlighet med hur domstol har beslutat i sådana situationer. Arbetsgivare anses ha möjlighet att lockouta oorganiserade arbetstagare, varför din arbetsgivare skulle kunna införa en lockout som omfattar även dig. Alltså kan inte facket ta ut dig i strejk men din arbetsgivare kan hindra dig från att jobba vid en lockout.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare