FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/08/2014

Oönskad boende i samägd fritidsfastighet

Hej Lawline! Jag och min syster äger 50% var av en frididsfastighet med två hus varav ett är vinterbonat med dusch och tvätt.Vi har inget skrivet mellan varandra. Junli 2013 informerar syster att hon ska ta ett lån till en seglebåt tillsammans med pojkvän.De ska nu bli sambos. Syster frågar om sambo/särbo kan bo "ett par" månader i de vintertbonade huset tills hon hunnit städa ut sin lägenhet i Enskede. Jag sa ett muntligt ja till detta.(Inget skrivet) Det visar sig nu att "sambo/särbo" bott sedan juli 2013 permmanet med alla sina tillhörigheter två barn samt katt i det vinterbonade huset. "Detta även då syster inte befinner sig där" Vid en mailkontakt jag haft med syster säger hon -Att då barn finns och det har varit där tidigare så ingick det i vår överenskommelse samt att det varit en sådan varm vinter att sambon/särbon bor kvar. "Ett par månader var vår muntliga överenskommelse" Jag har alltid kunnat nyttja fastigheterna året om då jag även ombesörjt all reparationer och underhåll av fastigheterna under 20 års tid. Nu är det augusti 2014 och sambon/särbon bor fortfarande kvar och är inte skriven som sambo hos min syster i Enskede . Detta för att han har en pågående utmätning från kronofogden. Min syster har givit mig vilseledande information då de framkommit att syster och sambo/särbo gjort en ekonomisk planering för egen vinning för att båtköpet skulle kunna genomföras. Kan jag kräva min syster på hyra och reparation av slitage som uppkommit då hon utan mitt medgivande tillåtit att obehöriga bor där helt gratis? Kan jag som 50% ägare på laglig väg avhysa sambon/särbon som INTE är sambo då han inte skrivit sig som boende på min systers adress i Enskede? Bör jag anlita advokat och kan ni rekommendera någon i Stockholm? Har läst om samäganderättslagen där det föreslår att vi bör "komma överens" Har mailat syster som INTE svarat på mina frågor. Vad rekommenderar Lawline? Tacksam om snabbt svar. Mvh Per

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline!

Jag förstår av din fråga att en stor del av problemet är att det saknas skriftliga avtal om din systers och ditt samägande och om hennes partners rätt att bo i ert hus. Ni tycks inte ha haft någon uttrycklig överenskommelse om villkoren för att ha gäster osv. i huset och nu har hon tagit sig friheter som du inte känner att du kan gå med på. Skriftliga avtal är i teorin inte nödvändiga vare sig avseende samägande eller hyresförhållanden men i praktiken är de alltid att föredra. Det är lättare att undvika konflikter och missförstånd när det klart och tydligt framgår vad man kommit överens om. Problemet om du och din syster hamnar i en rättslig tvist är att ord kommer att stå mot ord om vad ni egentligen sa kring hennes partners inflytt.

Samäganderättslagen stadgar att beslut kring egendomen kräver samtliga ägares samtycke men innehåller i övrigt inte särskilt specifika regler. Att din syster låtit en utomstående bo i ert hus under så lång tid och på ett vis som hindrar dig att nyttja fastigheten utan att försäkra sig om att hon har ditt samtycke är utan tvekan under all kritik. Samäganderättslagen bygger som du skriver på att ägarna bör komma överens men erbjuder också en möjlighet att tvinga fram en försäljning av egendomen i de fall det är omöjligt att enas. Detta är förstås en sista utväg som inte är önskvärd om man vill behålla fastigheten.

Mitt råd är att du till att börja med gör ytterligare ett försök att kontakta din syster, kan ni lösa situationen med hennes partner på egen hand utan att fördjupa konflikten sparar ni både tid och pengar. Upplys henne om att du kan tvinga fram en försäljning om ni inte löser problemet. Reder ni ut situationen på det viset är mitt råd att ni sedan omgående upprättar ett skriftligt avtal om vad ni vill ska gälla för ert samägande. Där kan ni till exempel reglera hur skötsel och reparationer ska bekostas, vem som har rätt att vistas i huset vilka veckor och under vilka villkor ni kan låna ut huset till en utomstående. Vi har en mycket bra tjänst för upprättande av samäganderättsavtal, titta gärna närmare på http://lawline.se/avtal/samaganderattsavtal.

Skulle du känna att du inte kan gå vidare med det här på egenhand så får du gärna återkomma till mig så kan vi sätta dig i kontakt med en duktig jurist.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare